Meddig tart még a Nintendo diadalmenete?
A lassuló gazdaság és a mostanában erősödő jen sem állhat a Nintendo útjába. A japán vállalat a márciusban véget ért pénzügyi esztendőben észbontó, 52,64 százalékos bevételnövekedést jelent, hála a Wii és a DS konzoloknak.
Tavaly a Nintendo bevétele csaknem megduplázódott, nyeresége harmadával nőtt. Termékeik összforgalma meghaladta a 16 milliárd dollárt – azt hihetnénk, soha nem voltak ilyen rózsás kilátásai a kiotói cégnek.
Az előrejelzések azonban erre az esztendőre szerényebb eredményeket jósolnak: egyszámjegyű növekedést a bevételnél és a profitnál is. Az ok egyszerű: a világ gazdaságát érintő recesszió hatására kevesebb fogyasztó lesz hajlandó a pénztárcájába nyúlni, hogy videojátékot vásároljon. A három nagy vetélytárs közül a Nintendót érintheti a legérzékenyebben az esetleges gazdasági visszaesés. A cég olyan fogyasztókat szólított meg, akik korábban nem érdeklődtek a videojátékok iránt, de megragadta őket a DS egyszerű érintőképernyője vagy a Wii mozgásérzékelő – közismertebb nevén hadonászós – irányítója. Ezek a vásárlók távolról sem olyan fanatikus rajongók, mint azok az Xbox 360 vagy Playstation 3 őrültek, akik bármiféle recesszió ellenére is ugyanúgy kedvenc gépükre költik minden pénzüket, mint eddig.
Egyes elemzők szerint a Nintendónak visszafogottan kellene kezelnie a részvények hihetetlen emelkedését (egy év alatt 60%), mivel egy USA-ból kiinduló globális gazdasági visszaesés elsősorban a véletlenszerű vásárlókat – vagyis a Ninteno célközönségének javát – riasztja majd vissza a további költekezéstől.
A másik, aggodalomra okot adó jelenség, hogy Japánban csökkenni kezdett a DS iránti kereslet. A hordozható kis DS játékkonzolt 2004 óta árulják a szigetországban, és lassan kezd életciklusa végére érni.
Tavaly még 30 millió DS talált gazdára a világban, 29%-kal több, mint egy évvel azelőtt. Jelenleg több mint hetvenmillió DS tulajdonos van a világon. Európában és az USA-ban még változatlanul erős a kereslet, ám Japánban már csökken az érdeklődés a négyéves konzol iránt. Erre az esztendőre már „csak” 28 millió DS eladását várja a cég.
A szoftvereladások ugyanakkor töretlenül szárnyalnak. Egyedül a Nintendo saját fejlesztésében 342 DS és 184 Wii játék jelent meg tavaly, ráadásul minden egyes eladott játék után részesedés illeti meg a céget. 2007-ben 185 millió játék fogyott DS-re és 120 Wii-re. A következő két évben várhatóan még ennél is több szoftver lel gazdára. Ha az új csillag, a Wii Fit névre hallgató otthoni edzőprogram hasonlóan sikeres lesz az USA-ban és Európában, mint Japánban, akkor a vállalat újabb rekordokat döntögethet.
A Playstation idén várhatóan behozza a Wii-t, már csak azért is, mert a konzolban lévő Blu-ray olvasó immár végleg szabványosnak számít a világon, elindult a videoletöltő szolgáltatás és egy 3D-s közösségi portál. Kiváncsian várjuk, mit talál ki legközelebb a Nintendo, hogy tartsa a lépést.
a Business Week cikke nyomán